کلاف مبل چیست ؟ (چگونه کلاف مبل خوب را تشخیص بدهیم)

کلاف مبل چیست ؟ (چگونه کلاف مبل خوب را تشخیص بدهیم)|فرساد ماشین

کلاف مبل چیست ؟ (چگونه کلاف مبل خوب را تشخیص بدهیم)

برای خرید یک مبل جدید یکی از عواملی که روی کیفیت و عمر مبل تاثیر زیادی دارد کلاف مبل است. قبل از خرید مبل لازم است تا شما اطلاعات کلی در مورد کلاف مبل داشته باشید و سپس نسبت به خرید اقدام کنید. همچنین کیفیت کلاف در تعمیر مبل نیز تاثیر چشم گیری دارد .در این مطلب ما شما را ویژگی های یک کلاف خوب و با کیفیت آشنا میکنیم.

کلاف مبل چیست ؟

در اصلاحات تخصصی مبل سازی به اسکلت چوبی مبل کلاف میگویند. کلاف مبل همان اسکلت و استخوان بندی مبل است که سایر اجزا مانند اسنفج , فوم و فنر ها روی آن نصب میشوند ودر نهایت رویه کوبی مبل انجام میشود. پس مهم ترین نکته برای استحکام مبلمان استفاده از کلاف مبل با کیفیت است. همچنین طول عمر یک مبل وابستگی مستقیم به جنس کلاف آن دارد.

انتخاب کلاف مبل بر اساس شرایط آب و هوایی

یکی از نکات بسیار مهم در زمان ساخت مبل انتخاب کلاف مناسب با توجه شرابط آب و هوایی هر منطقه است . برای مثال در مناطق خشک مانند اکثر نقاط ایران می توان از چوب صنوبر برای ساخت کلاف استفاده کرد اما در مناطق شمالی و جنوبی کشور که آب و هوای مرطوب و شرجی دارند بهتر است که از چوب روس که مقاومتی خوبی در برار رطوبت دارد استفاده کنیم.

چگونه  کلاف خوب مبل را تشخیص بدهیم ؟

زمانی که میخواهید برای تعمیر مبل خود اقدام کنید تعمیرکار مبل در اولین مرحله کیفیت کلاف مبل را بررسی میکند و به شما اعلام میکند که با توجه به نوع کلاف مبل ارزش تعمیر دارد یا نه. پس اگر جنس کلاف بهتر  باشد و استحکام بیشتری داشته باشد طول عمر مبل شما هم بیشتر خواهد شود و دوام بیشتری خواهد داشت.

از جمله اساسی ترین موارد انتخاب و توجه به جنس چوبی است که کلاف با آن ساخته میشود. مسلماً استحکام بیشتر چوب باعث دوام بالاتر و طول عمر بیشتر مبل خواهد شد.

کلاف مبل خوب چه ویژگی هایی دارد ؟

  • پایه‌های کلاف خوب لق نمی زند.
  • در زمان نشستن روی مبل صدای جیر جیر نمیدهد.
  • روس سطح چوبی مبل ناهمواری دیده نمیشود
  • تمامی اجزا از جمله تاج مبل بدون زدگی باشند.
  • هیچ یک از قسمت هی مبل مانند پایه‌ها و دسته‌ها اثری از شکستگی ندارند
  • یکسان بودن و داشتن همخوانی طرح های کار شده روی دسته , پایه و تاج مبل اهمیت زیادی دارد.

تشخیص کلاف خوب

اولین راحت با نشستن بر روی مبلمان می توان تشخیص داد که کیفیت کلاف مبل به چه صورت است. صدای جیر جیر (غژ غژ) یکی از علائم بی کیفیت بودن کلاف است. که به دلیل اشکال در اتصالات کلاف و یا تراز نبودن پایه های مبل ست. باید به این نکته توجه داشته باشید که بررسی کیفیت و تشخیص جنس چوب های رنگ شده  برای افراد حرفه ای هم کار آسانی نیست.

کلاف مبل استیل (سلطنتی)

کلاف مبل استیل , اصلی ترین متریال مبل استیل چوب است. معمولا برای ساخت مبل استیل از طراحی های خاص پایه ها , دسته ها استفاده میشوند و در بعضی از مدل ها با کمک منبت کاری جلوه های زیبایی به مبل داده میشود.

براس ساخت مبل استیل از سه نوع چوب راش , گردو و چوب سفید استفاده میکنند که هر یک ویژگی هایی دارند.

  • چوب گردو وزن نسبتا کمی دارد اما با توجه به سبکی بسیار محکم است و مقاومت زیادی در مقابل فشار دارد و دارای استحکام بالایی است.
  • چوب راش نسبت به چوب گردو طرح پذیری بهتری دارد و برای پیاده سازی منبت کاری و نقش و نگار معمولا از این نوع چوب استفاده میشود.
  • چوب سفید هم برای ساخت مبل استیل ارزان به کار میرود. این نوع چوب انعطاف پذیری کمتر و کیفیت پایین تری نسبت به گردو و راش دارد.

کلاف مبل کلاسیک

کلاف مبل کلاسیک , مبل های کلاسیک دارای ظرافت و منبت کاری های زیبایی هستند که برای ساخت مبلمان کلاسیک از چوب های مختلفی می توان استفاده کرد. در اسکلت مبل کلاسیک بیشتر از چوب گردو، چنار، راش و نراد استفاده می شود. این چوب ها دارای استحکام , ماندگاری و کیفیت بالایی هستند .

طرح های اولیه مبلمان کلاسیک ایتدا در کشور های اروپایی ساخته شدند و به تدریج در دکوراسون سایر کشورها هم به کار گرفته شدند.

کلاف مبل راحتی

مبل راحتی از دو قسمت به نام کلاف و رویه تشکیل میشود .معمولا قسمت کلاف و اسکلت مبل های راحتی از جنس  چوب ساخته میشوند ما در برخی مدل های تخت خوابشو از فلزات برای ساخت بدنه استفاده میشود. قیمت رویه میل راحتی از جنس پارچه و با چرم است. با توجه به اینکه کلاف مبل راحتی دیده نمیشوند معمولاً از چوب‌های سبک و مقاوم برای ساخت آنها استفاده میشود. بهترین کلاف استفاده شده در مبل خوب ، دوبل می باشد که دارای دو چوب به هم پیوسته است. در زمان تعمیر مبل راحتی هم ابتدا کلاف ترمیم میشود و سپس رویه کوبی انجام میشود.

سوالات متداول در مورد کلاف مبل

شرایط آب و هوایی برای انتخاب جنس کلاف مبل تاثیر دارد ؟

بله , برای مناطق خشک از چوب صنوبر و برای مناطق مرطوب و شرجی از چوب روس استفاده میشود

کلاف مبل از چه قسمت هایی تشکیل شده است ؟

بسته به نوع مبل , کلاف مبل شامل ، قید و پایه جلو و عقب مبل همچنین تاج و گوشواره می باشد.

کدام جنس چوب قمیت مناسب تری دارد ؟

هر چقدر میزان تیرگی چوب بیشتر باشد دارای دوام و کیفیت بیشتری است و قیمت بالاتری خواهد داشت. در نتیجه چوب سفید ارزان تر است.

شما نظری در این مورد ندارید؟