تحلیل یک نمونه برنامه نویسی دستگاه CNC بر اساس G-Code

تحلیل یک نمونه برنامه نویسی دستگاه CNC بر اساس G-Code | فرساد ماشین

تحلیل یک نمونه برنامه نویسی دستگاه CNC بر اساس G-Code

آشنایی با زبان برنامه نویسی G-Code نیاز به آشنایی با کدهای مختلف دارد و معمولاً مهارت زیادی می طلبد، اما مطالعه نمونه برنامه نویسی دستگاه CNC این امکان را به ما می دهد که از آن به عنوان الگو استفاده کنید. پیدا کردن کد های مختلف در مورد دستگاه های سی ان سی چندان پیچیده و سخت نیست، اما این که شما بتوانید آنها را به عنوان تکنسین در کنار یکدیگر قرار دهید و کار لازم را از آنها دریافت کنید، نیاز به مهارت بالایی دارد.

با توجه به درخواست کاربران، در این مطلب نمونه برنامه نویسی دستگاه CNC بر اساس زبان برنامه نویسی G-Code را آورده ایم تا شما هم به عنوان یک الگو از آن استفاده کنید. این مقاله فرساد ماشین از دست ندهید.

تحلیل کد های مختلف بر مبنای زبان برنامه نویسی

حالا برای اینکه درک شما از نمونه برنامه نویسی دستگاه CNC بهتر شود، در ادامه به صورت جزء به جزء هر کدام از این قسمت ها را تحلیل خواهیم کرد و به شما خواهیم گفت که دستگاه سی ان سی بر مبنای این کدها چه کاری را انجام خواهد داد:

  • کد N5: دستور داده شده در این قسمت مربوط به تعیین موقعیت مطلق ابزار برشی است. در قسمت دوم این دستور هم مشخص شده که دستگاه باید از واحد متریک برای اندازه گیری و حرکت ابزار برشی استفاده کند.
  • کد N10: این کد مربوط به کد تغییر ابزار برشی دستگاه است که طبیعتاً با توجه به نوع ماده قطعه کار تغییر می‌کند. طبق این دستور، دستگاه سی ان سی باید قطعه کار را به نوع T1 تغییر دهد.
  • کد N15: انجام این دستور از نمونه برنامه نویسی دستگاه CNC برای مشخص کردن نقطه صفر در نقطه A از تصویر نشان داده شده در بند قبلی است. با توجه به اینکه الگوی برشی به صورت بسته و دایره‌ای بوده، لازم است که با این دستور نقطه شروع به کار دستگاه مشخص شود.
  • کد N20: این بخش از برنامه نویسی دستگاه سی ان سی عبور سریع از نقطه را نشان می دهد و در جریان آن مشخص می‌کند که اسپیندل دستگاه باید با سرعت ۲۵۰۰ دور در دقیقه به گردش درآید. در حقیقت این دستور از این جهت صادر شده که دستگاه ماندگاری چندانی در نقطه شروع کار نداشته باشد.
  • کد N25: این بخش از دستور شامل پلانژ سریع به نقطه 12.5 میلی متر است باید بالاتر از نقطه Z0 قرار گیرد.
  • کد N30: با انجام این دستور، دستگاه سی ان سی بلافاصله دور بعدی حرکت خود را از نقطه ۱۲.۵ میلی متر شروع کرده و با سرعت ۱۵۰ میلیمتر در هر دقیقه پیشروی می کند.
  • کد N35: این بخش از نمونه برنامه نویسی دستگاه CNC تقریبا آسان بوده و شما با توجه به محورهای داده شده به راحتی می توانید آن را تحلیل کنید. در حقیقت این دستور به دستگاه سی ان سی می گوید که خط بین دو نقطه AB تا B را با توجه به ابعاد داده شده برش بزند.
  • کد N40: کد مربوط به این قسمت برای برش دادن خط فاصله بین دو نقطه BC تا C بوده و دستگاه بلافاصله برش آن را انجام میدهد.
  • کد N45: این دستور برای آماده‌سازی دستگاه برای برش بین دو نقطه CD تا D نوشته شده است. اگر به تصویر یا نمونه برنامه نویسی دستگاه CNC توجه کنید، در این کد مشخص شده که دستگاه باید به اندازه ۱۴۰ میلیمتر در جهت محور X و به اندازه ۶۰ میلیمتر در جهت محور Y حرکت کند.
  • کد N50: این دستور برای حرکت و برش دستگاه از نقطه DE تا E نوشته شده و دستگاه بر مبنای مختصات داده شده در دستور اولیه حرکت می کند.
  • کد N55: در اینجا مشخص شده که دستگاه باید بین دو نقطه EA تا A را برش بزند.
  • کد N60: مطابق با این دستور دستگاه باید بلافاصله خود را به نقطه ای تحت عنوان ۵ برساند و این روند برش قطعه کار را متوقف کند.
  • کد N65: این دستور به دستگاه سی ان سی می گوید که باید به نقطه مرجع در جهت محور Z برگردد و مطابق با بخش دوم دستور هم اسپیندل دستگاه خاموش میشود.
  • کد N70: این بخش از نمونه برنامه نویسی دستگاه CNC بازگشت دستگاه به نقطه مرجع در دو جهت محور X و Y را نشان می دهد.
  • کد N75: این دستور به دستگاه سی ان سی می گوید که روند کار را متوقف کرده و پایان برنامه را نشان می دهد.

نکته مهمی که در اینجا باید به خاطر داشته باشید این است که دستورات داده شده به دستگاه سی ان سی باید کاملاً قابل تعریف باشد و برای بخش دوم آن ها از زبان برنامه نویسی M-Code استفاده شود. ترکیب این دستور ها برای دادن برنامه مشخص به دستگاه سی ان سی بسیار مهم است و هر گونه اشتباه در آن می‌تواند روند برش قطعه کار را تحت تاثیر قرار دهد.

پیشنهاد فرساد ماشین : نکات ایمنی در برنامه نویسی و اپراتوری دستگاه سی ان سی از زبان فرساد ماشین

تحلیل کلی نمونه برنامه نویسی دستگاه CNC

فرض بگیرید که شما یک دانش آموز دوره ابتدایی و کلاس اول هستید و قرار است که اصول اولیه را یاد بگیرید. معمولاً در چند ماه اول صرفاً الگوهایی به شما داده می‌شود که آن‌ها را طراحی کنید تا یک پیش زمینه نسبت به آموزش داشته باشید. برنامه نویسی دستگاه فرز سی ان سی و برنامه نویسی دستگاه تراش سی ان سی هم به همین صورت است. شما در برنامه نویسی خود ابتدای یک مسیر طراحی مشخص می کنید و در آن کلیه ابعاد را تعیین می کنید. حالا با توجه به این ابعاد و نحوه برش در جهت محورهای مختلف و همچنین تعداد محور دستگاه، به راحتی می توان برنامه نویسی دستگاه سی ان سی را انجام داد و دستگاه را به شکل دلخواه حرکت داد.

شروع کار برنامه نویسی بر مبنای زبان G-Code در فاز اولیه برای شما سخت خواهد بود. اما با دیدن نمونه برنامه نویسی دستگاه CNC و تحلیل برنامه های نوشته شده برای آن به مرور زمان با اصول اولیه طراحی آشنا خواهید شد و خودتان می توانید به عنوان یک برنامه نویس حرفه ای عمل کنید. ما هم در کنار شما هستیم تا به سوالات و ابهامات شما پاسخ دهیم و در خرید بهترین دستگاه سی ان سی به شما کمک کنیم. 

شما نظری در این مورد ندارید؟