انکودر در دستگاه CNC چیست؟ انواع و کاربرد‌های آن

انکودر در دستگاه CNC چیست؟ انواع و کاربرد‌های آن | فرساد ماشین

انکودر در دستگاه CNC چیست؟ انواع و کاربرد‌های آن

انکودر در دستگاه CNC را می‌توان یکی از مهمترین قطعات برای تعیین دقت و کارایی این دستگاه‌ها دانست که با ارائه بازخورد، می‌توانند به ساخت و پرداخت قطعات دقیق کمک کنند. در این مقاله از فرساد ماشین می‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که انکودر CNC چیست؟ همچنین انواع و کاربرد‌های آن را هم بررسی خواهیم کرد.

منظور از انکودر در دستگاه CNC چیست؟

انکودر در دستگاه CNC که به نام رمزگذار هم شناخته می‌شود، یک نوع حسگر است که با هدف ارائه بازخورد در مورد حرکات اجسام به سیستم‌های کنترلی اضافه شده است. با استفاده از این بازخورد، کنترلر CNC می‌تواند تعیین کند که آیا قطعه به درستی جابجا شده یا قرار گرفته است یا خیر؟ به این ترتیب اپراتور می‌تواند تنظیمات یا اقدامات خود را بر اساس حرکت و موقعیت جسم انجام دهد.

کاربرد انکودر در دستگاه CNC

به طور معمول انکودر سی ان سی برای اندازه گیری یک یا چند پارامتر خاص در مورد قطعه استفاده می‌شود که مهمترین آن‌ها عبارتند از:

  • سرعت
  • جهت حرکت
  • موقعیت

همچنین می‌توان برای شمارش قطعات یا تنظیم طول آن‌ها هم از انکودر استفاده کرد. برای مثال فرض کنید که شما قصد دارید با استفاده از دستگاه تراش CNC، قطعاتی را با طول ثابت و مشخص طراحی کنید و ماده اولیه شما هم به طور پیوسته وارد دستگاه می‌شود. در این حالت انکودر به شما کمک می‌کند که طول قطعات را کنترل کنید؛ به این ترتیب که به تیغه برش بهترین زمان را برای برش اعلام خواهد کرد تا بتوان به طول مناسب رسید. به این ترتیب دقت شما در حین کار تا حد زیادی افزایش پیدا کرده و کیفیت قطعات بهبود می‌یابد.

انواع انکودر سی ان سی

بر اساس نوع بازخورد و برنامه کاربردی کنترل حرکت، می‌توان انواع انکودر در دستگاه CNC را در دسته بندی‌های زیر قرار داد:

  • انکودر خطی یا Linear Encoder

 

 

متداول‌ترین رویکرد در رمزگذار‌ها، حالت خطی یا مستقیم است که با حرکت اجسام در طول یک مسیر یا خط، مانند برنامه برش طولی، سر و کار دارند. این نوع از انکودر‌ها از یک مبدل برای اندازه گیری حرکت یا فاصله بین دو نقطه استفاده می‌کنند و ممکن است یک کابل یا میله هم برای فواصل بلند یا کوتاه در آن‌ها وجود داشته باشد. در این نوع از خط کش‌های دیجیتال، یک کابل بین مبدل انکودر و جسم متحرک قرار گرفته است. همانطور که جسم حرکت می‌کند، مبدل داده‌ها را از کابل جمع آوری کرده و یک سیگنال خروجی آنالوگ یا دیجیتال تولید می‌کند و از این سیگنال برای تعیین حرکت یا موقعیت جسم استفاده می‌نماید.

  • انکودر روتاری یا Rotary Encoder

 

 

انکودر‌های روتاری برای ارائه بازخورد در مورد حرکت یک جسم یا دستگاه در حال چرخش، مانند شفت موتور، استفاده می‌شوند. این نوع از انکودر در دستگاه CNC می‌تواند موقعیت زاویه ای شفت متحرک را به سیگنال خروجی آنالوگ یا دیجیتال تبدیل کند که یک سیستم کنترل را قادر می‌سازد تا موقعیت و سرعت شفت را تعیین کنند. انکودر‌های روتاری ممکن است دارای شفت باشند؛ اما نوعی از آن‌ها هم به عنوان انکودر سوراخ دار یا thru-bore encoder شناخته می‌شوند که روی یک محور چرخشی مانند موتور نصب شده اند.

یکی از مزیت‌های انکودر روتاری این است که از نظر نوع نصب بسیار تنوع دارند و برای اتصال در برنامه‌های طراحی ماشین، گزینه مناسبی به شمار می‌روند؛ برای مثال می‌توان از فلنج‌ها برای قرار دادن انکودر و جلوگیری از چرخش آن با محور متحرک استفاده کرد. این نوع از انکودر‌ها دارای دو زیرمجموعه هستند که عبارتند از:

1. انکودر سینگل ترن (Single Turn) که قادر به ارائه اطلاعات در هر چرخش شفت هستند

2. انکودر مولتی ترن (Multi Turn) که می‌توانند اطلاعات بیشتری را در بسیاری از موقعیت‌ها و تعداد بیشتر چرخش ارائه دهند.

 

  • انکودر زاویه ای یا Angle Encoder

انکودر زاویه ای شباهت زیادی به مدل‌های روتاری دارد؛ زیرا بر روی حرکت‌های چرخشی نظارت کرده و بازخورد ارائه می‌دهد. اما تفاوت این دو در این است که انکودر‌های زاویه ای، دقت بالاتری را ارائه می‌دهند.

در این مقاله به معرفی انکودر در دستگاه CNC و انواع آن پرداختیم. همچنین کاربرد‌های این قطعه را معرفی کرده و نکات مهم در زمان خرید را بیان کردیم. شما می‌توانید در زمان خرید دستگاه CNC با کارشناسان ما در فرساد ماشین تماس گرفته و وقت کارشناسی دستگاه CNC را رزرو کنید تا بتوانید یک خرید مطمئن داشته باشید. 

شما نظری در این مورد ندارید؟