اصول نگهداری و تمیز کردن دستگاه سی ان سی

نگهداری دستگاه سی ان سی| خرید سی ان سی | فرساد ماشین

اصول نگهداری و تمیز کردن دستگاه سی ان سی

دانستن اصول نگهداری و تمیز کردن دستگاه سی ان سی از صرف هزینه های بعدی که ناشی از خراب شدن و ازکار افتادن دستگاه است جلوگیری می کند. دستگاه های سی ان سی نقش مهمی در صنعت تولید دارند. این دستگاه های پیچیده که توسط کامپیوتر کنترل می‌شوند، سطح کارآیی و دقتی را ارائه می دهند که دستیابی به آن بدون استفاده از آن ها، غیرممکن است. دستگاه سی ان سی ماشین های بسیار پیشتازی هستند که شمامی توانید پیچیده ترین کارهای برش و حکاکی را به آسانی با استفاده از آنها انجام دهید.

برای به حداکثر رساندن بازدهی و خروجی کار، دستگاه های سی ان سی نیاز به مراقبت‌های ویژه‌ای دارند. اگرچه ممکن است نگهداری از دستگاه‌های سی ان سی مشکل به‌نظر برسد، اما این امر برای افزایش کارایی آنها ضروری است. مانند دیگر ماشین‌آلات، اطمینان از دوام بیشتر، حفظ کیفیت و دقت دستگاه سی ان سی، مستلزم نگهداری و دقت استفاده بالا از آن است. تعمیر و نگهداری مناسب دستگاه های سی ان سی، در زمان تولید صرفه جویی کرده و از خرابی ماشین‌آلات جلوگیری می‌کند.

برای اطلاع بیشتراز نحوه مراقبت از دستگاه CNC با فرساد ماشین همراه باشید.

 

نگهداری دستگاه سی ان سی – مراقبت روزانه

جهت اطمینان از این که سرعت تولید شما در اثر خطاهای ساده مانند انسداد یا اختلال در تامین هوای دستگاه کاهش نمی‌یابد، به آگاهی از روش های نگهداری روزانه نیاز دارید. تمیزکردن قسمت های مختلف دستگاه سی ان سی و روغن کاری به موقع از جمله فعالیت هایی است که باید روزانه انجام گیرد.

استفاده از الکل یا مایعات الکلی و همچنین یک برس کوچک، به تمیز کردن روزانه دستگاه سی ان سی و قسمت‌های پیچیده مانند صفحه کلید کمک میکند.

اقدامات نگهداری روزانه از دستگاه سی ان سی شامل موارد زیر می باشد:

  1. اطمینان از سطح مناسب مایعات هیدرولیک
  2. بررسی سطح فشار روغن هیدرولیک
  3. اطمینان از عملکرد مناسب سیستم خنک کننده
  4. مطمئن شوید که میزان روغن دستگاه، مناسب است و در صورت نیاز آن را دوباره پر کنید.
  5. تمیز کردن تراشه ها
  6. پاک کردن روکش‌های فولادی ضدزنگ و روغن‌کاری آنها با روغن هیدرولیک به طوری که آنها به راحتی حرکت کنند.
  7. اطمینان حاصل‌کردن از دمای کارگاه
  8. رطوبت اتاق کار نباید زیاد باشد، در غیر این صورت لوازم جانبی الکتریکی دستگاه به راحتی فرسوده می‌شوند.
  9. در زمان اتمام کار، میزکار را به موقع جارو کنید و گرد و غبار دستگاه را رفع کنید. عدم تمیزکردن دستگاه می‌تواند منجر به تجمع تراشه ها شود. علاوه بر این، برخی از خرده تراشه‌ها می‌توانند خسارات جدی به سیستم دستگاه برسانند.
  10. فیلترها باید به‌طور منظم تمیز، و در صورت لزوم تعویض شوند. زمانی که فیلتر بیش از حد کثیف است، ممکن است باعث اتلاف حرارت و خرابی دستگاه شود.
  11. روغن کاری منظم سیستم انتقال(سه محور X ، Y ، Z)
  12. کامپیوتر خود را به طور مرتب چک کنید و درصورت وجود ویروس آن‌ها را از بین ببرید.
  13. ابزارها و قطعات برش دستگاه سی ان سی را قبل از انجام برش بررسی کنید. ابزارها و قطعات آسیب دیده می تواند بر دقت و کیفیت برش تأثیر بگذارد و در نهایت مشکلات بیشتری را به همراه خواهد داشت.
  14. اگر آب خنک کننده خیلی کثیف باشد، باعث آسیب جدی به موتور می شود، بنابراین از تمیز بودن آب خنک کننده اطمینان حاصل کنید.
  15. در زمستان، اگر دمای محیط کار خیلی پایین باشد، می‌توان آب مخزن را با ضدیخ جایگزین کرد.
  16. هنگام بازرسی دستگاه، حتماً دستگاه را خاموش کرده و منتظر بمانید تا مانیتور صفحه نمایش چیزی را نشان ندهد و نشانگر اصلی مدار، خاموش باشد.

 

نگهداری و تمیز کردن دستگاه سی ان سی – تعمیر و بررسی ها هرسه ماه

دو بار در سال، شما باید مخازن هوا، پمپ ها، مخازن خنک کننده و مخزن روغن را بررسی کنید که همگی به درستی و بدون خطا کار کنند و باید آنها را تمیز کنید. از اهمیت چنین اقداماتی غافل نشوید.

به عنوان مثال، مخزن خنک کننده شما می تواند گرد، غبار و کثیفی را در طول زمان جمع‌آوری کند. اگر به طور مرتب تمیز نشود، می تواند ظرفیت مخزن شما را برای خنک کردن کاهش دهد. همچنین بر کارایی مایع خنک کننده دستگاه تأثیر گذار بوده و به عملکرد اسپیندل آسیب می رساند. برای جلوگیری از وقوع چنین مواردی، حداقل هر سه ماه موارد زیر را انجام دهید:

  1. تمیزکردن مخزن مایع خنک‌کننده از گرد‌و‌غبار،روغن و تراشه ها
  2. رادیاتور را تمیز کنید و مطمئن شوید که پره های رادیاتور صاف هستند و آسیب ندیده اند.
  3. فیکسچر(نگهدارنده) و گیره های دستگاه را تمیز کنید.
  4. بخش مربوط به روغن کاری را تخلیه و روغن تازه اضافه کنید.
  5. مخزن هیدرولیک را تخلیه کرده و روغن هیدرولیک تازه را جایگزین روغن قدیمی کنید.
  6. تخلیه و تعویض مایع خنک‌کننده

شما نظری در این مورد ندارید؟