روکش چوب چیست؟ معرفی انواع آن

روکش چوب چیست؟ معرفی انواع آن | فرساد ماشین

روکش چوب چیست؟ معرفی انواع آن

در عصر امروز چگونگی دیزاین و دکوراسیون داخلی منازل امری مهم و غیر اجتناب تلقی می شود که توجه به جنس وسایل به کار رفته در چیدمان و رنگ آن ها بسیار اهمیت دارد،بیشتر وسایل از قبیل انواع میز کنسول ها، ویترین ها، میز تلویزیون ها، کابینت ها، میز و صندلی، مبلمان، سرویس خواب و از این قبیل وسایل از جنس چوب و مصنوعات چوبی می باشند که همگی دارای روکش چوبی و مصنوعی متناسب با سلیقه مشتری و رنگ دیزاین منزل اوست. در این مقاله از فرساد ماشین می خواهیم تا شما را با روکش چوب و انواع آن آشنا کنیم پس در ادامه همراه ما باشید.

روکش چوب چیست؟

در صنعت چوب، منظور از روکش، برش های نازک چوب و گاهی اوقات پوست است که معمولا نازک تر از 3 میلی متر (1/8 اینچ) هستند. این لایه های نازک بر روی پانل اصلی (معمولا چوب ماسیو،ام دی اف،تخته خرده چوب یا تخته فیبر با دانسیته متوسط) چسبانده می شوند. به این ترتیب سطح صاف و مسطحی در پانل هایی مانند درب ها، صفحات چوبی، کابینت ها، کفپوش های پارکتی و اجزای مبلمان ایجاد می شود. از روکش ها برای مصارف تزئینی نیز استفاده می شود.

روکش چوب طبیعی

 

 روکش چوب طبیعی طي فرآيند خاصي توليد مي‌شود. معمولاً پس از پخت چوب در بخار يا آب داغ، گرده بينه مرغوب چوبي را كه اكثراً از گونه‌هاي پهن برگ هستند ،‌با روشهاي لوله ‌بري يا تراشه ‌گيري تبديل به لايه‌ها يا ورقه‌هاي نازك چوب تزئيني مي‌كنند. همچنین این نوع از انواع روکش چوب عمر بالایی داشته و قابلیت ترمیم و تجدید رنگ کاری را دارا میباشد. اما از معایب آن نیز میتوان به طول عمر کمتر در رطوبت بالا اشاره نمود. روش ساخت این روکش به این صورت است که لایه ای نازک از چوب معمولا روی ام دی اف یا نئوپان پرس میکنند تا نمای کار طرح و رنگ چوب به خودش بگیرید و زیبایی طبیعی چوب را دارا داشته باشد.

روکش چوب مصنوعی

 

جنس روکش چوبی مصنوعی از کاغذ یا ورقه های نازکی از جنس پی وی سی است. این روکش ها طرح ها و رنگ های مختلفی دارند و از آنها برای پوشش انواع صفحات مرکب مثل نئوپان، تخته فیبر و … استفاده می شود و با توجه به نوع آنها در برابر رطوبت و حرارت مقاوم اند. در حال حاضر استفاده از این روکش ها بسیار متداول شده است و اکثر صفحات ام دی اف (MDF) با این روکش ها پوشش داده می شوند.

انواع روکش طبیعی چوب

روکش چوب طبیعی راش

روکش راش رنگ صورتی مایل به قهوه ای میباشد و دارای چشمک و لکه های قهوه ای رنگ پرمگس است. روکش چوب راش در انواع کابینت چوبی، درب چوبی، انواع کمد، گنجه، میز و مبلمان چوبی و تختخواب مصرف میشود.

روکش چوب طبیعی گردو

رنگ روکش چوب گردو خاکستری مایل به قهوه ای میباشد که از قهوه ای روشن تا تا قهوه ای تیره متفاوت میباشد. روکش گردو بافت ریز و نقوش بسیار زیبایی دارد. مصارف روکش گردو: کابینت های چوبی- درب چوبی- انواع مبلمان

روکش بلوط طبیعی

رنگ روکش بلوط قهوه ای روشن میباشد که تناژ رنگی آن تا قهوه ای تیره نیز نوسان دارد. ساخت درب چوبی، ساخت مبلمان، ارائه صفحات میز جلو مبلی و کابینت چوبی از مصارف مختلف روکش چوب طبیعی بلوط میباشد.

روکش چوبی ماهگونی

روکش‌ماهگونی یا همان ماهاگونی رنگ زرد تا قهوه ای مایل به قرمز دارد. این ‌روکش ‌زیبایی بالایی دارد. مصارف آن برای نماکاری مصنوعات چوبی مثل ظروف چوبی و تزیینی، ظاهرسازی سطوح میزهای اداری و غذاخوری و میز کنسول معرق کاری بسیار مناسب و مورد استفاده است.

انواع روکش چوب مصنوعی

ورق های کاغذی

 یکی از انواع روکش چوب که امروزه کمتر متداول هست روکش کاغذی (لترون) با چاپ طرح چوبی یا طرح ساده روی نئوپان میباشد که از نازک ترین و ضعیف ترین روکش ها بوده و در برابر عوامل محیطی به شدت اسیب پذیر است.

روکش ترموپلاستیک

روکش ترموپلاستیک یکی از پرکاربرد ترین و محبوبترین روکش های مصنوعی چوب است. این نوع روکش پلاستیکی دارای نقش و طرح های چوب یا ساده میباشد که ضخامت بالایی داشته و روی نئوپان یا ام دی اف زده میشود. 

روکش پلی ونیل کلراید(PVC)

پلی وینیل کلراید یا پی‌وی‌سی (PVC) نوعی پلاستیک بسیار پرکاربرد است. در شرایط حاضر یکی از ارزشمندترین محصولات صنعت پنروشیمی است. به طور عمومی بیشتر از ۵۰٪ از پی وی سی ساخت بشر در ساختمان سازی استفاده می‌شود.

ملامینه

در سطح جهانی روکش های ملامینه بیشترین و وسیع ترین دامنه مصرف را در بین سایر روکش ها دارند. پرکاربردترین روکش‌ چوب در بین روکش‌های طبیعی و مصنوعی هستند که برای اوراق فشرده و به خصوص ام‌دی‌اف (ام‌دی‌اف ملامینه) به کار می‌روند.

مزایای استفاده از روکش ها

  • یکی از مهمترین مزایای استفاده از روکش در مقایسه با چوب، ثبات آن است. با وجودی که چوب ماسیو مستعد پیچ و تاب است، روکش از لایه های نازکی از چوب های چسب خورده به هم ساخته شده است؛ بنابراین احتمال شکستگی یا ترک خوردگی کاهش می یابد.
  •  با توجه به انبساط و انقباض ناشی از نوسانات دما و رطوبت، انجام بعضی از پروژه هایی که با استفاده از روکش های چوبی امکان پذیر است، با الوار ماسیو میسر نیست.
  • یکی دیگر از مزایای روکش، پایداری آن است. در ساخت مبلمان با استفاده از روکش چوبی، نسبت به مبلمان مشابه که با چوب ماسیو ساخته می شود، چوب کمتری مصرف می شود.
  • افزون بر این، با توجه به اینکه ممکن است الوار سخت چوب خارجی کمیاب و گران قیمت باشند، قابلیت دسترسی به روکش نسبت به چوب ماسیو بیشتر است.

شما نظری در این مورد ندارید؟