ماشینکاری NC چیست و چه تفاوتی با دستگاه CNC دارد

ماشینکاری NC چیست و چه تفاوتی با دستگاه CNC دارد|سی ان سی چوب| فرساد ماشین

ماشینکاری NC چیست و چه تفاوتی با دستگاه CNC دارد

اصطلاح ماشینکاری NC در دنیای امروز اصطلاحی است که نسبت به ماشینکاری دستگاه CNC مفهومی غریب تر را ایجاد می کند. در حقیقت، این دو اصطلاح مشابه هستند، اما یکسان یا مترادف نیستند. در این مقاله توضیحات بیشتری در مورد ماشینکاری NC و کنتراست ارائه می شود تا تفاوت آنها با یکدیگر را مشخص کند. علاوه بر این، مروری بر تاریخچه توسعه کنترل عددی ارائه می شود که نشان می دهد مفهوم قبلی کنترل عددی چگونه تکامل یافته و به راه اندازی فناوری های اتوماسیون امروز کمک کرده است.

قبل از صحبت در مورد ماشینکاری NC، درک کلی مفهوم کنترل عددی یا NC مهم است. کنترل عددی نشان دهنده استفاده از برنامه نویسی، به صورت اعداد، حروف و نمادها، برای هدایت عملکرد یک ماشین است. از این نظر، NC بیش از یک فرایند تولید یا ماشین کاری، یک مفهوم کنترل ماشین است. کنترل عددی را می توان برای طیف گسترده ای از ماشین آلات اعمال کرد، نه مراکز ماشینکاری دقیق. به عنوان مثال، ماشین های درج قطعات ، که برای قرار دادن خودکار دستگاه های الکترونیکی در صفحه های مدار طراحی شده اند ، یکی از نمونه های ماشین کنترل عددی هستند.

ماشینکاری CNC در مقابل ماشینکاری NC

اگرچه شباهت هایی وجود دارد، ماشین آلات NC و دستگاه CNC از بسیاری جهات با یکدیگر متفاوت هستند.

امروزه دستگاه های کنترل عددی رایانه ای دستگاه سی ان سی مجموعه ای از پروتکل ها را بر اساس سیستم کنترل عددی قبلی NC که برای اولین بار در اواسط قرن بیستم ایجاد شده است، دنبال می کنند. با ظهور ماشین آلات NC، صنعت فلزکاری متکی به استفاده از برنامه های پانچ کاغذی برای برنامه ریزی دستورالعمل های مورد استفاده برای تولید قطعات بود. استفاده از سیستم های NC برای چندین دهه ادامه داشت، تا اواخر دهه 1960، زمانی که برنامه های پیشرفته تر دستگاه CNC به استاندارد صنعت تبدیل شد.

تکامل کنترل کننده های عددی

ماشین آلات با کنترل عددی دهه های 1950 و 1960 از لوله و رله های مکانیکی به عنوان مجموعه کنترل کننده اصلی خود استفاده می کنند. در آن زمان ، کنترل کننده ها مکان یاب های “نقطه A به نقطهB بودند که در امتداد دو محور کار می کردند. مدارهای یکپارچه با چگالی بالا امروزه ، قادر به ایجاد اشکال سه بعدی در طیف وسیعی از طرح ها و ابعاد هستند. کنترل کننده های مدرن همچنین می توانند با کاربر ارتباط برقرار کرده و داده های برنامه را ذخیره و تجزیه و تحلیل کنند.

پیشنهاد مقاله : اصول نگهداری و مراقبت سالیانه دستگاه سی ان سی بخوانید>>

مزایای ماشینکاری با دستگاه سی ان سی

از آنجا که ماشینکاری با کنترل رایانه در طی چندین دهه تکامل یافته است، تکرار فعلی آن از نظر دقت، اتوماسیون و سرعت تولید از هر نوع شکل قبلی، از جمله برنامه نویسی NC، پیشرفته تر است. برخی از مزایای ارائه شده توسط جدیدترین نوع ماشینکاری با دستگاه سی ان سی شامل موارد زیر است:

 

– ساخت قطعات پیچیده با دقت بیشتر و سرعت گردش سریعتر
– سیستم های کنترل کیفیت و بازرسی تجهیزات نیمه یا کاملا خودکار
– زمان تنظیم و یکپارچه سازی دستگاه سی ان سی کوتاه تر و در نتیجه بهره وری بیشتر است
– به دلیل شبکه های تحت کنترل رایانه، تعداد ماشین آلات مورد نیاز برای یک پروژه خاص کاهش یافته است
– قابلیت های تغییر برنامه دستگاه سی ان سی برای افزایش سازگاری و طیف وسیع تری از کارهای ماشینکاری
– نیاز کمتری به آزمایش طولانی مدت ماشینکاری تحت برنامه های دستگاه CNC وجود دارد.

 

 نتیجه گیری

در بالا توضیح داده شده است که تکامل تکنولوژیکی ماشین های کنترل عددی رایانه ای کنونی دستگاه سی ان سی از سیستم های کنترل عدد NC که قبلا استفاده می شده در اواسط قرن بیستم صورت گرفته است و علاوه بر این، این مقاله برخی از مزایا و کاربردهای فرآیند ماشینکاری دستگاه CNC را برجسته می کند.

شما نظری در این مورد ندارید؟