موتور دستگاه CNC از نوع موتور استپر

موتور دستگاه CNC از نوع موتور استپر| فرساد ماشین

موتور دستگاه CNC از نوع موتور استپر

وقتی که قصد خرید ماشین‌آلات پیشرفته سی ان سی را دارید، بدون شک باید اطلاعات شما در مورد موتور دستگاه CNC به اندازه‌ای باشد که بتوانید در مورد آنها قضاوت کنید. متاسفانه بسیاری از افراد صرفاً به تعداد دور موتور یا حتی تعداد اسب بخار آن استناد می‌کنند. اما این اطلاعات تنها بخشی از توانایی موتور ماشین های سی ان سی را نشان می دهند و اطلاعات کاملی نیستند.با توجه به زمینه تخصصی ما، در این مطلب قصد داریم که موتور استپر یا همان موتور پله ای که به عنوان موتور دستگاه CNC به کار می روند معرفی کنیم با فرساد ماشین همراه باشید.

موتور دستگاه CNC از نوع موتور استپر

موتور استپر (Stepper motors) که در صنعت با عناوینی مانند موتور پله ای یا استپ موتور هم شناخته می شود، یک موتور با حرکت دقیق و از پیش تعریف شده است که مبنای حرکت آن با ارسال بیت های صفر و یک به سیم پیچ الکتریکی آن انجام می گیرد. این وضعیت طراحی شرایط کنترل موتور سی ان سی را هم تحت اختیار می‌گیرد. موتورهای استپر ورودی الکتریکی جریان برق را با استفاده از سیم پیچ تبدیل به حرکت مکانیکی می کنند و در نتیجه باعث حرکت دستگاه سی ان سی می شوند.

استفاده از لفظ استپ در این دستگاه به معنی پله و چرخش به اندازه درجه تعریف شده موتور است. مثلاً اگر برای یک موتور درجه ای معادل با ۱.۸ تعریف شده باشد و ۲۰۰ پالس فرکانس دریافت کند، می‌تواند ۳۶۰ درجه را به طور کامل بچرخد. اما در طرف مقابل برای یک موتور با درجه ۱۵ تنها ۲۴ پالس لازم است تا یک دور کامل بچرخد و نیاز به نیروی کامل کمتری دارد.

پیشنهاد فرساد ماشین : نصب دستگاه سی ان سی و الزامات اولیه لازم کدامند

نحوه عملکرد موتور استپر

می‌توانیم موتورهای استپر را به عنوان یک موتور ترکیبی از موتورهای الکتریکی جریان مستقیم و سلونوئید ها معرفی کنیم که توسط بخشی از یک سیستم دنده‌ای کنترل می شود. در حقیقت این موتورها در بازار به صورت یک بیتی و دوبیتی هستند. موتور های یک بیتی هر سیم پیچ یک پالس را دریافت می کند و همان پالس باعث حرکت موتور دستگاه CNC میشود. این در حالی است که موتور های دو بیتی دارای دو سیم پیچ هست که هر لحظه یکپارچه آن توسط یکی از سیم پیچ ها دریافت می شود و موتور به طور منظم و پشت سر هم در جهت عقربه ساعت یا خلاف جهت عقربه ساعت حرکت میکند.

شما نظری در این مورد ندارید؟