بررسی بخش ‌های تشکیل دهنده دستگاه CNC چوب

بررسی بخش ‌های تشکیل دهنده دستگاه CNC چوب | فرساد ماشین

بررسی بخش ‌های تشکیل دهنده دستگاه CNC چوب

اگر قصد دارید به تنهایی کیفیت و عملکرد دستگاه‌های سی ان سی چوب را مورد بررسی قرار دهید، قبل از هر اقدامی باید با اجزای تشکیل دهنده این دستگاه آشنایی داشته باشید. در ادامه  این مقاله از فرساد ماشین بخش‌های دستگاه سی ان سی چوب را به طور کامل برای شما بیان می‌کنیم تا با شناخت هر یک از آنها بتوانید خرید مناسبی داشته باشید.

اسپیندل

اسپیندل یکی از بخش‌های مهم و اصلی دستگاه cnc چوب است. در صورتی که اسپیندل وجود نداشته باشد، عملکرد دستگاه cnc چوب کاملاً متوقف خواهد شد. این بخش شامل موتورهایی با سرعت و توان بسیار زیاد است که قادر هستند از حدود ۱۲ تا ۲۴ هزار دور در هر دقیقه بچرخند. شما می‌توانید بر اساس عملکرد و نحوه استفاده از دستگاه سی ان سی چوب سرعت موتورها را تنظیم کنید.آیا میدانید اسپیندل در دستگاه CNC چه نقشی دارد ؟

میزان برق مصرفی این بخش، نسبت به سایر بخش‌های دستگاه بیشتر است و معمولاً اسپیندل نیاز به 2 تا 9 کیلو وات برق دارد. به دلیل چرخش بسیار سریع موتورها، امکان داغ شدن آنها وجود دارد؛ به همین دلیل باید از خنک کننده‌ها در کنار اسپیندل استفاده کرد.

بال اسکرو و چرخ دنده دستگاه CNC چوب

یکی دیگر از بخش‌های دستگاه سی ان سی چوب، بال اسکرو و چرخ دنده آن است. بال اسکرو، یکی از ارکان اصلی دستگاه cnc چوب است. این بخش کمک می‌کند سطح چوب کاملاً صاف و یکدست باشد و هیچگونه برجستگی یا برآمدگی روی آن وجود نداشته باشد. البته این بخش در برخی از دستگاه‌های صنعتی فلزی دیگر نیز وجود دارد.

در رابطه با بخش چرخ دنده دستگاه، باید گفت که این بخش سال‌هاست که به علت ایجاد مشکلات مختلف کنار گذاشته شده است و از آن استفاده نمی‌شود.‌ البته حذف این بخش از دستگاه، هزینه بسیار زیادی دارد. ولی در هر صورت برخی از کسب و کارها برای افزایش بازدهی و راندمان، این هزینه را پرداخت می‌کنند.

ریل‌ های حرکتی

یکی دیگر از بخش‌های تشکیل دهنده دستگاه سی ان سی چوب ریل‌های حرکتی آن است. از وظایف این بخش از دستگاه cnc  چوب، هدایت ماشین در یک مسیر خطی با حداقل اصطکاک است. در داخل کشور معمولاً ریل‌های حرکتی تولید نمی‌شود یا تولید آنها بسیار محدود است. به همین دلیل برای خرید این بخش از دستگاه سی ان سی چوب باید به سایر کشورها مراجعه کنید. انواع دستگاه سی ان سی با امکانات و ابعاد سفارسی را از فرساد ماشین بخواهید….

هنگام خرید ریل‌های حرکتی، توجه بسیار زیادی داشته باشید. گاهی اوقات ممکن است افرادی به شما فروش ریل‌های حرکتی دستگاه سی ان سی با قیمت پایین پیشنهاد کنند. این ریل‌ها در صورتی که کیفیت پایینی داشته باشند، ممکن است به سرعت خراب شوند و در این حالت شما مجبور به پرداخت هزینه مجدد برای خرید ریل حرکتی خواهید بود.

کنترلر دستگاه CNC چوب

با کمک این بخش از دستگاه سی ان سی چوب، شما می‌توانید نظارت خوبی بر عملکرد دستگاه داشته باشید.

یکی از مزایای این قسمت از دستگاه سی ان سی این است که می‌توانید آن را با کیفیت پایین‌تر و قیمت کمتر نیز خریداری کنید. زیرا کیفیت و عملکرد انواع ارزان قیمت این بخش، مشابه کنترلرهای گران قیمت است. البته نوع کنترلری که شما خریداری می‌کنید، به دستگاه سی ان سی چوب نیز وابسته است. اگر باقی بخش‌های دستگاه با کیفیت و گران قیمت هستند، بهتر است برای نظارت و کنترل بهتر، از کنترلر‌های با کیفیت بالاتر و در مقابل گران‌تر استفاده کنید.

شاسی و بدنه دستگاه سی ان سی

یکی از عوامل موثر بر راندمان و بازدهی کار، عملکرد شاسی و بدنه دستگاه سی ان سی چوب است. مثلاً در خط تولید ام دی اف شما نیاز به برش پی در پی و منظم دارید. این کار باید با دقت بسیار بالا انجام شود. اما گاهی اوقات کیفیت پایین شاسی دستگاه سی ان سی چوب باعث می‌شود فرآیند براده برداری به خوبی انجام نشود. یعنی ممکن است شاسی هنگام عملکرد دستگاه، دچار لرزش شود و این لرزش می‌تواند بر نتیجه نهایی تاثیر گذار باشد.

شما نظری در این مورد ندارید؟